tisdag 21 januari 2014

ASL på schemat

Idag har vi arbetat i halvklass med att skriva oss till läsning. Dagens uppgift var att skriva om sig själv, vad man har, vad man gillar, vad man älskar, vad man är, vad man tycker om att göra m.m. Ja, förslagen var många från barnen och listan kunde göras hur lång som helst. Det märks att vi har kommit en bit på väg faktiskt! Alla eleverna skriver mer, utifrån sin nivå. Idag var det så tyst när de arbetade vid sina iPads, djupt försjunkna och koncentrerade i det som skulle bli en text om dem själva. Det var ett medvetet val av oss pedagoger att låta eleverna få skriva själv då vi nästan alltid skriver i våra skrivarpar. När man var klar med sin text fick man lov att spela spel på iPaden. Några spel som vi använder oss av är t.ex. Bornholmslek, King of math, ABC-spelet, Räkneapan, Lyssna och läs m.m.







När ena halvan av klassen skrev texter om sig själv arbetade den andra halvan med att skriva brev tillsammans med Anna-Karin på fritids.

Veckans läxa är 10-kompisarna. Eleverna har fått hem en stencil som handlar om just 10-kompisarna. Jag vill dock tipsa om en bra övning som barnet också kan göra hemma tillsammans med någon. Se nedan:



Ta 10 böner, makaroner, risgryn eller något annat som ryms i en upp och ner vänd burk eller mugg. Göm ett visst antal bönor under muggen/burken och be barnet tala om hur många bönor som du har gömt.


I det här fallet 3 då 7 + 3 = 10.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar