tisdag 5 november 2013

Svamplådorna

Förberedelserna är i full gång inför utställningen av våra svamplådor med tillhörande mattesagor. En del lådor har redan flyttats bort till skolans bibliotek och nu fattas bara en beskrivning av vårt svampprojekt. Det ska bli spännande att se slutresultatet!



I övrigt så lyssnade jag på en intressant diskussion idag mellan två av mina elever. Diskussionen handlade om vilken färg de skulle välja som bakgrund till sin mattesaga. Elev 1 ville ha en gul bakgrund och elev 2 ville ha en röd bakgrund. Båda eleverna var rörande överens om att deras eget färgval var det rätta och när de inte kom vidare i sin diskussion följdes det av en stunds tystnad. För några år sedan hade jag nog avbrutit dem i deras samtal men den här gången tillät jag tystnaden för jag var ju så otroligt nyfiken på hur denna diskussion skulle sluta. Efter ett tag bryts tystnaden av att en av eleverna säger: 

"Vad säger du om vi skulle ta en orange bakgrund, då får ju båda som de vill....jag menar, om man blandar rött och gult så blir det ju orange."

Den här eleven hade verkligen tänkt till. Eleven förstod vikten av såväl sitt eget färgval som kamratens och kunde härleda valet till något mittemellan. Eleven visade, enligt min mening, prov på olika förmågor i detta samtal genom att eleven:
  • samtalar, resonerar och diskuterar
  • ger ett förslag på en lösning och
  • försöker lösa problemet anpassat till den aktuella situationen
Jag är glad att jag var där, just då och att jag valde att vara tyst! :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar