måndag 11 november 2013

Laborativ subtraktion

Idag har vi ägnat oss åt att försöka förstå subtraktion. Vi har tränat på att:
  •  ta bort och räkna ut hur mycket som blir kvar samt 
  • jämföra och se hur stor skillnaden är. 

Att jämföra och se hur stor en skillnad kan vara är svårt för många att förstå och därför har vi idag laborerat mycket med våra egna kroppar som hjälp men också med hjälp av klossar. Det kunde exempelvis se ut så här:  


Ett visst antal elever fick gå fram till tavlan och ställa sig. Hur många fler pojkar är det än flickor?


De andra eleverna som satt på golvet fick ge förslag på en eventuell lösning. Samtidigt som de fick komma fram och visa hur de hade tänkt. Sedan skrev vi upp deras lösning med hjälp av mattespråk som i det här fallet blev 2-2=0.


Vi försökte också laborera med hjälp av klossar. Hur många fler blå klossar finns det än gula? 


2 kommentarer:

  1. Vissa elever är längre än andra. Hur räknar man ut längdskillnaden?

    SvaraRadera
  2. Tack för din idé Joakim, den spinner vi vidare på! :-)

    SvaraRadera