torsdag 14 november 2013

En solig förmiddagsrast

Igår fick kameran följa med ut på min rastvakt. Fokus var: Vad gör barnen egentligen på rasten? Jag är helt övertygad om att de leker men vad handlar lekarna om? 

Bilen brukar aldrig stå tom när de yngre barnen har rast och så gjorde den inte heller under gårdagens rast. Ibland är den någon form av bil men den kan också vara ett djur, ett rymdskepp och andra påhittiga saker. Just idag var den en bra plats att tömma en stövel på sand och styla för fröken. 

"Basketkorgen" brukar, enligt min mening, inte användas så ofta av de yngre eleverna. Frågan är om det är korgen som är för hög eller för att klassen bara har en fotboll att tillgå? Boll som boll tänker jag men ja, korgen är hög och i barnens höjd är det bara en stolpe man ser. Så igår, till min glädje, använde några av mina elever korgen och de hade jätteroligt med en boll som en av mina elever tagit med sig till skolan. De var många som samsades om att försöka få bollen i korgen och vilken glädje när det gick!  Mer rastleksaker till min klass tänker jag!

Några barn lekte en egenkomponerad lek som handlade om utdelning av frukt, jag tror clementinklyftor. Man var tvungen att springa ett varv för att vinna en bit frukt och det var många som ville försöka. Barn kan verkligen hitta på saker av små medel!

Just igår när solen sken som kontrast till i förrgår när det spöregnade var det många som gick och småmös i solen, nöjda och belåtna, småpratandes med varandra.Klassens fotboll fick sig en omgång i en match mellan några pojkar. Det hade varit roligt att se fler flickor spela fotboll eftersom jag vet att jag har en del flickor i klassen som gillar fotboll. Vad tycker flickorna? Jag får nog lyfta det i klassen vid något tillfälle.

Våra stänger som är placerade i tre nivåer är attraktiva bland både pojkar och flickor. Här utövas många olika konster och jag kommer själv ihåg när jag var liten hur kul jag tyckte det var att snurra runt och hänga i liknande stänger. Idag är barnen mer kreativa, idag hänger och snurrar man tillsammans!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar