torsdag 7 november 2013

Skogsträdgården i Holma utanför Höör

Idag åkte vi iväg på en utflykt i Bärfisprojektets regi och resmålet var som det brukar, Skogsträdgården i Holma utanför Höör. Bärfisprojektet är ett projekt som vi tillsammans med vår parallellklass och många andra klasser och förskolor från delar av Malmö och Höör deltar i. Projektet vars namn är "Bärfis-Barns upptäckar- och skaparglädje med naturen!" finansieras av pengar från Allmänna arvsfonden. Målet är att ge eleverna olika verktyg för att kunna skapa ett hållbart samhälle samt ge barnen en förståelse för att det är möjligt att förändra och påverka det som händer i vår närmiljö.

Skogsträdgården är en plats där man har försökt att imitera ett naturligt ekosystem där träd, buskar och örter odlas tillsammans. Alla växter i Skogsträdgården går antingen att äta eller användas på olika sätt och tyngdpunkten läggs på samspelet mellan olika arter för att skapa en hållbar ekologisk odling.I den här miljön kommer mina elever få genomföra olika miniprojekt i mindre grupper som t.ex. odla ätliga blommor, bygga miljöer och hem till insekter som t.ex. fjärilshotell, biholkar och maskkomposter, bygga lövkomposter, fälla träd och mycket, mycket annat som gynnar skogsträdgården och dess invånare.

Så strax innan 09:00 lämnade vi ett regntungt Malmö för att transportera oss med buss upp till vår älskade Skogsträdgård och alla fantastiska personer som arbetar med oss där uppe. Jag älskar att vara där,likaså mina kollegor och elever. Det tillför oss så mycket, barnen lär sig så mycket och de blir lika besvikna varje gång när vi säger att det är dags att åka hem. Det här projektet är få förunnat och vi är oerhört glada att vi får vara en del av det!



Idag har vi gjort upp eld, tittat på olika sorters träd och deras rotsystem, gått på upptäcksfärd, tillverkat smycken av naturföremål, planterat Död mans fingrar, Rosenkvitten och Silverbär, sågat och klyvt ved, lagat mat över eld, grävt i jorden, letat jordärtskockor, gått på gråsuggejakt och mycket, mycket mer. Med oss hem hade vi en massa naturföremål som vi ska titta närmare på samt en burk full med gråsuggor som vi ska studera lite närmare. Jag låter följande bilder få tala för sig själv...vi har haft en fantastisk dag!





















Och slutet på denna uppdatering får bli citatet från en av mina elever som kom springande mot mig och ropade:

"Jenny, Jenny, jag kunde läsa två skyltar i Skogsträdgården!" 

Det är glädje, det är stort  och jag fick gåshud!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar