onsdag 26 februari 2014

Geometriska former/figurer/objekt


Nytt kapitel i matteboken innebär ett nytt arbetsområde. Idag stod geometriska figurer och dess egenskaper på agendan. Vad är en geometrisk figur för något? Barnen tittade på mig och såg nästan ut som frågetecken, allihopa. Vill ni att jag ska ge er en ledtråd? Alla nickade enhälligt. Så inleddes lektionen idag som skulle handla om fyra av våra geometriska objekt nämligen cirkel, rektangel, triangel och kvadrat. Jag började att rita en cirkel på tavlan varpå någon sa:
-"Ahh, du menar en cirkel!"
 Eleverna fick komma fram och rita de andra objekten på tavlan och sedan skrev jag objektens namn med hjälp av elevernas bokstavering. Sedan satte vi ord på följande frågeställningar. Hur många hörn har en kvadrat respektive en cirkel? Hur många sidor har en triangel respektive en rektangel? Vad är det som skiljer en kvadrat och en rektangel ifrån varandra? 
Efter en stund var det dags att arbeta laborativt. Eleverna fick hämta 10 stycken stickor som de sedan skulle lägga geometriska figurer med. När de fått beskriva sina figurer ritade de av dem i sin bok och sedan fick de studera och rita av en kompis figurer.







När det var dags för rast stack jag kameran i näven på ett av barnen med uppdraget att:
Fota så många geometriska former/figurer/objekt du kan hitta under din rast!
Titta så många former/figurer/objekt eleven hittade:






















1 kommentar:

  1. Duktiga ni är :-)

    Fantastiskt att eleverna får lära sig om de olika figurerna och hitta så många olika former som finns runt omkring oss i verkligheten och inte bara genom böcker. Tummen upp ;-)
    Lale

    SvaraRadera