torsdag 16 oktober 2014

Tyst läsning

När vi hälsade eleverna välkomna igår morse fick de i uppdrag att smyga in tyst på sin plats och ägna sig åt läsning. Det var alldeles tyst i klassrummet, så tyst att man nog hade kunnat höra en knappnål falla. Eleverna var mycket fokuserad på den text de hade valt att läsa och när någon behövde hämta en ny bok visade man varandra stor respekt genom att göra detta så tyst som möjligt. Vi läste ca 20 minuter innan det var dags för morgonsamlingen på golvet. Då gjorde vi en EPA kring: 

Hur tyckte du det var att börja morgonen med tyst läsning? 

Så här tyckte eleverna:

"Det var skönt att börja läsa på morgonen."
"Man kunde koncentrera sig på boken."
"När vi läste läste vi mer och mer."
"Det var lite för tidigt att läsa."
"Man kunde koncentrera sig på texten när alla var tysta."
"Jätte, jätte, jätte roligt!"
"Det är roligt att läsa på morgonen."
"Det var lugnt och skönt."
"Man kunde koncentrera sig."
"Det var lite roligt."
"Det är bra att läsa."
"Det var lugnt."

Vi pratade också om vikten av att lästräna lite varje dag för att kunna få ett flyt i sin läsning. Därför kommer vi att starta våra skoldagar precis på det här sättet att läsa tyst ca 20 minuter. Läsning handlar ju inte bara om att få flyt i sin läsning utan en viktig del är ju läsförståelse. När det gäller läsförståelse kommer vi att använda oss av läsfixarna: spågumman, reportern, detektiven och cowboyen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar