onsdag 24 september 2014

Kroppen

Idag gjorde jag slag i saken och körde till Media Markt för att köpa en ny kamera till klassen, den gamla blev tyvärr stulen under ett inbrott i vårt klassrum i början av terminen. Då eleverna också ska kunna ta bilder tycker jag det är viktigt med en kamera som finns tillgänglig i klassrummet, en kamera som både är stöttålig och vattensäker. Nu hoppas jag att vi med hjälp av vårt nya dokumentationsverktyg ska kunna uppdatera bloggen lite oftare.


I början av veckan fick eleverna läsa sina läsläxor för varandra. Uppgiften var att de skulle lyssna noga på sin läsande kamrat för att sedan dela ut en stjärna kring det som kompisen gjorde bra för att sedan dela ut en önskan om det som kompisen kan bli bättre på inför nästa lästillfälle. Vi har inte arbetat så mycket med kamratrespons tidigare men jag måste säga att eleverna gjorde det riktigt bra. Kamratrespons är något som vi kommer att fortsätta med. 


Vi har också startat upp ett nytt arbetsområde som ska handla om kroppen. Eleverna fick i uppgift att göra en EPA kring frågeställningen: Hur många kroppsdelar kan du namnet på? 
EPA är en interaktionsmodell som går ut på att du först tänker själv, sedan delar du med dig till en kompis för att sedan lyfta det i den stora gruppen. Många kroppsdelar kom upp och alla listades på tavlan i en ordbank.


Sedan fick eleverna en fram och baksida på en kropp som skulle målas och sedan klistras in i boken om mig. Det var upp till eleverna att välja vilken kropp de ville ha och vi diskuterade kring valet av kropp. Är det ok att välja en flicka om man är en pojke? Är det ok att välja en pojke om man är en flicka? Vi kom fram till att det var upp till var och en att välja vilken kropp man ville klistra in i sin bok och sedan satte eleverna igång med sitt arbete. Diskussionen kunde naturligtvis ha fortsatt ännu djupare kring genusfrågan men det kändes viktigt för mig just då att lyfta att det var ok att välja precis vad man ville. 



Sedan fick eleverna välja minst 10 kroppsdelar som de skulle skriva på en iPad för att sedan klippa ut och klistra in till sina bilder. Nästa steg är nu att de ska skriva meningar om kroppsdelarna där vi tränar på att använda stor bokstav och punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar